Čeští spotřebitelé utratí každoročně téměř 120 miliard korun za nejrůznější zboží a služby. Do této částky patří jak výdaje na zajištění základních životních potřeb, jako jsou bydlení, oblečení a potraviny, tak také výdaje na výrobky, které nejsou pro život každého z nás nezbytně potřebné, tedy elektroniku, hračky, knihy a podobně.
I když by některé z nich, například elektřinu nebo pohonné hmoty, bylo obtížné prodávat prostřednictvím internetového obchodu, drtivá většina ostatních má podobu zboží, které musí urazit klasickou cestu výrobce – distributor – spotřebitel, a zákazníci za jejich nákupy míří do obchodů. Celý tento široký sortiment je proto možné nabídnout jim na internetu, který dnes patří do běžné výbavy mnoha rodin. Zákazníci na nakupování online oceňují zejména velký výběr, přehlednost nabídky a pohodlí při nakupování.
Šíře nabídky může být v internetovém obchodě takřka neomezená. Zatímco kamenné obchody nemohou z prostorových důvodů zákazníkům předvést všechno zboží a nemohou ho mít ani na skladě, na internetových stránkách lze až do nejmenších podrobností, a navíc přehledně představit prakticky kompletní sortiment dané skupiny výrobků. Dobře řešená aplikace pro provozování e-shopu kromě toho umožňuje uživateli zobrazit všechny požadované informace, zákazník se k nim může kdykoli vrátit a pomocí nejrůznějších parametrů mezi nimi porovnávat. To je oproti klasickým obchodům nesporná výhoda.
To, jaké výrobky ve svém internetovém obchodě zákazníkům nabídnete, záleží tedy zejména na vaší volbě. Nejsnadněji se vám bude prodávat zboží, ke kterému máte nějaký vztah – pokud se tedy ve volném čase zajímáte o kynologii, patrně bude logickým vyústěním vašeho koníčka založení obchodu s potřebami pro psy. Ale nemusíte se orientovat pouze podle svého zájmu.
V některých oblastech je konkurence mezi internetovými obchody opravdu vysoká – jako příklad mohou posloužit například e-shopy s elektronikou nebo počítači. I když vždycky máte šanci na úspěch, snadněji se vám bude podnikat v oboru, který není na českém internetu zastoupen v takové míře. Ideální případ je, najdete-li takzvanou mezeru na trhu a přijdete se sortimentem, který ještě nikdo před vámi na internetu nenabídl, a zájem o něj by přitom mohl být vysoký. Při takové volbě máte velkou šanci, že zákazníky získáte snadno.
Pokud se vám podaří oba uvedené aspekty volby nabízeného zboží spojit, je to jedině dobře. Nebudete-li totiž svému sortimentu rozumět, zákazník to pozná, i když se s ním nikdy nepotkáte osobně. Každý majitel obchodu, a to nejen internetového, by měl dobře rozumět výrobkům, které prodává, protože většina zákazníků očekává ještě před tím, než nakoupí, fundované informace.