V každém odvětví můžeme najít značky s velmi silnou základnou věrných zákazníků, kteří doslova bojkotují konkurenci. Coca-Cola vs. Pepsi, T-Mobile vs. O2, Mc Donald vs. KFC, Windows vs. Linux. Pokud si někdo oblíbí například pití Coca-Cola, tak by si nikdy nekoupil Pepsi.
U obchodních řetězců ovšem tato zákaznická věrnost schází. Typický zákazník supermarketu není věrný a je ochotný přejít ke konkurenci i pro 1 Kč na výrobku. Možná i proto mnohé zavádějí tzv. “věrnostní programy”, kterými si mají získat stálého zákazníka. Současný boj ve slevových akcích není účinný – lidé chodí nakupovat tam, kde je zrovna který produkt nejlevnější. A tak je nutné neustále investovat do přitažení zákazníka zpět.
Na věrnostních programech se ale ukazuje jedno – takový zákazník není vůbec náročný a nechá se uplatit takřka čímkoliv. Takže i samotné nabídky nejsou moc výhodné.
Tesco – ClubCard
Při zapojení se do ClubCard zákazník dostane kartu na sbírání bodů a dva přívěšky na klíče pro ostatní členy rodiny. Za každou utracenou stokorunu dostane zákazník 10 bodů, které mají hodnotu slevy 1Kč.
Utracených 100 Kč = 10 bodů = 1 Kč sleva.
Součet bodů se provádí každé tři měsíce a slevy jsou vypláceny ve formě poukázek na zboží, které podle Tesco nakupujete nejčastěji. Utratí-li rodina za měsíc na nákupech v Tesco 3 000 Kč získá tak slevu v hodnotě 30 Kč. Což se rozhodně nedá označit jako výhodná akce.
Tesco tímto programem získá osobní údaje zákazníka, kompletní přehled nakupovaného zboží a případně i věrnost při volbě obchodu.
více informací na www: www.clubcard.cz
Billa – sbírání bodů i kreditní karta
Stejný program nabízí i obchodní řetězec Billa. Za každých utracených 10 Kč získá zákazník 1 bod, který později promění ve slevu. Oproti programu Tesco (ClubCard) Billa neurčuje, na co bude sleva poskytnuta.
Kromě sbírání bodů si zákazník může u Billa založit i kreditní kartu. Za každý nákup nad 200 Kč následně dostane 2% zpět. Pokud obrat (příjmy+výdaje) na kreditní kartě nepřesáhnou 3 000 Kč/měsíc stojí vedení karty 35 Kč / měsíc.
více informací na www: www.billa.cz
Interspar – Lego
Při nákupu v obchodním řetězci Interspar zákazníci mohou sbírat opět body. Buď tento systém velmi dobře funguje, nebo obchodní řetězce neoplývají naprosto žádnou kreativitou. Ty lze vyměnit pouze za slevu na dětskou stavebnici Lego.
více informací na www: www.interspar.cz
Globus – miminka
Zatímco Interspar sází na děti (Lego), Globus sází ještě níže – na miminka. Při vstoupení do klubu je nutné předložit rodný list nebo těhotenský průkaz.
Výměnou může maminka v pravidelných akcích koupit například dětskou výživu za 17,50 Kč na místo původních 21,90 Kč.
více informací na www: www.globus.cz
Zmíněné věrnostní programy se dají shrnout velmi jednoduše. Lidé slyšící na jakékoliv slevy a sbírání bodů neutrácejí dostatek peněz, aby se jim účast vyplatila. Naopak lidé, kteří jsou dobře finančně zajištěni a utrácejí dostatečné množství financí, na slevy neslyší a odmítají jim věnovat svůj čas a pozornost. Mnohé uvedené programy navíc úplně postrádají smysl pro zákazníka.
Z hlediska obchodních řetězců se ale jedná o velmi dobře promyšlený plán, který se jim velmi vyplácí.